Για την αγγλική έκδοση του newsletter παρακαλώ πατήστε εδώ

Τι είδαμε την έκτη Εβδομάδα της AGORA

Με τα πρωτότυπα κολάζ λέξεων βγαλμένα από τον λόγο του Γιώργου Προβόπουλου, επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδος, που μετατράπηκαν σε ποιήματα στο Bankpoetry της Suvi Nurmi άνοιξε η έκτη εβδομάδα της AGORA στο Μηχανοστάσιο της Σοφοκλέους. Την ίδια ημέρα ο Γιώργος Παπαδάκης προσέγγισε στην ομιλία του τον ρόλο δεξιοτήτων καινοτομίας στη σύγχρονη εποχή και το πώς αυτές οι δεξιότητες μπορούν να καλλιεργηθούν μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που συνδυάζουν τέχνη, τεχνολογία και επιστήμη. Την Τετάρτη η Φωτεινή Γουσέτη και οι Ταξιδευτές Πολιτισμού έφεραν στην AGORA την ιστορία μιας συνεργασίας που γεννήθηκε με αφορμή την έρευνα της πρώτης στα Καλάβρυτα για τη δημιουργία ενός υφαντού από γραβάτες, ακολουθώντας τα βήματα μιας διήγησης που έρχεται κατευθείαν από τη μεταπολεμική Ελλάδα που ζούσε με την αμερικάνικη βοήθεια. Την Πέμπτη η Nazima Kadir παρουσίασε το Sitcom: Our Autonomous Life εισάγοντας το κοινό στις αντιφάσεις των κοινωνικών κινημάτων και των συλλογικοτήτων των καταλήψεων στην Ολλανδία, ενώ την Παρασκευή η Λήδα Παπακωνσταντίνου και η Ελευθερία Κόχειλα αναβίωσαν στιγμές, ιστορίες και σκηνές του Σπετσιώτικου Θεάτρου στο αμφιθέατρο της Σοφοκλέους. Το Σάββατο η Κατερίνα Ζαχαροπούλου πραγματοποίησε την πρώτη in situ περφόρμανς της στη Βαρβάκειο Αγορά, ενώ στη Σοφοκλέους το απόγευμα ξεκίνησε με την έκτη συνάντηση του εργαστηρίου Αξία στο Μηχανοστάσιο, προχώρησε με την ομιλία της Nazima Kadir που αποκάλυπτε μέσα από τα στοιχεία της έρευνάς της τα ζητήματα ξενοφοβίας που εμφανίζονται ακόμα και στο εσωτερικό των ριζοσπαστικών κινημάτων, εξελίχθηκε με την χορευτική παρουσίαση/περφόρμανς Εξηγώντας την Κρίση σε μια Νεαρή Χορεύτρια του Κωνσταντίνου Μίχου, για να κλείσει με τους rock n’ roll ήχους του Caveman Joe. Η Κυριακή ξεκίνησε με την Soo-Young Kim να εξετάζει ένα σύνολο πρακτικών καθοριστικών για τη διαμόρφωση του μέλλοντος εν καιρώ κρίσης, με στόχο να εξακριβώσει πώς η κατασκευή και διακίνηση διαφόρων προτύπων που ευαγγελίζονται ένα συγκεκριμένο κάθε φορά και διακριτό «μέλλον», συνιστά πεδίο όπου κρίνεται η ισχύς της παραδεδεγμένης γνώσης και εξουσίας στο ελληνικό παρόν. Ταυτόχρονα, στον πρώτο όροφο της AGORA οι Όψεις στο πλαίσιο του Pre-institutional Workshop επικεντρώθηκαν στο έργο “Τρυφηλός Πορθητής” των Arbit City Group. Η εβδομάδα έκλεισε με τον ΚΥΚΛΟ που αυτήν τη φορά είχε ως θέμα την Πολιτική. Μέλη των ομάδων Join Our Space, Vouli Watch, Referendums for Greece, Κλήρωση, Δημοβούλιο Πολιτών, Δημοκρατία Ιδεών, Πρωτοβουλία για τη Ριζική Συνταγματική Αλλαγή και Πολιτεία 2.0 άνοιξαν στην AGORA τη συζήτηση με την κοινή διαπίστωση για το έλλειμμα δημοκρατίας στη χώρα και αναρωτήθηκαν αν υπάρχουν προτάσεις και μοντέλα που να αποτελούν μια πιθανή λύση.

Το πρόγραμμα της έβδομης εβδομάδας της AGORA:

Το λεπτομερές πρόγραμμα της έβδομης εβδομάδας της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας μπορείτε να το βρείτε στη σελίδα το Ημερολόγιο.

Developing-a-visual-voice

Cactus Network, Occupied Times, Skart, Falενα

Developing a Visual Voice: Radical Print Workshop
εργαστήριο

Πρόκειται για ένα πενθήμερης διάρκειας εργαστήριο με σκοπό να δώσει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να εκφράσουν τις ανησυχίες και τον προβληματισμό τους σε σχέση με την τρέχουσα κοινωνική και οικονομική κατάσταση. Μέσα από συζήτηση, δημιουργικότητα και συλλογική δουλειά οι συμμετέχοντες θα μετατρέψουν τις σκέψεις σε εικόνες-αφίσες. Στην AGORA θα δημιουργηθεί ένας προσωρινός χώρος εκτύπωσης ώστε να αποτυπωθούν οι φωνές όλων με σκοπό να διακινηθούν ευρέως και να μεταφερθούν στους δρόμους.
Η συμμετοχή στο εργαστήριο δεν προϋποθέτει να είναι κάποιος καλλιτέχνης ή σχεδιαστής. Το μόνο ζητούμενο είναι το πάθος και μια ισχυρή άποψη που θέλει να ακουστεί.
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να έρθουν με ιδέες, εικόνες ή ότι άλλο θέλουν να επικοινωνήσουν, να είναι έτοιμοι για να συζητήσουν συλλογικά και να εργαστούν συνεργατικά ώστε να τις οπτικοποιήσουν.

Τρίτη 12, Τετάρτη 13, Πέμπτη 14, Παρασκευή 14, 17:00 – 21:00 και Σάββατο 16/11, 12:00-17:00 Σοφοκλέους 8–10 (Μηχανοστάσιο)

Πρόγραμμα Εργαστηρίου:

Τρίτη 12/11, 17:00-21:00, Μηχανοστάσιο, Εισαγωγή και Συζήτηση
Τετάρτη 13/11, 17:00-21:00, Μηχανοστάσιο, Ιδέες και ανάπτυξη σχεδίων
Πέμπτη 14/11, 17:00-21:00, Μηχανοστάσιο, Σχεδιασμός/Εκτύπωση
Παρασκευή 15/11, 17:00-21:00, Μηχανοστάσιο, Εκτυπώσεις
Σάββατο 16/11, 12:00-17:00, Κεντρικός Χώρος AGORA, Εκτυπώσεις, έκθεση αποτελεσμάτων
Κυριακή 17/11 τα αποτελέσματα βγαίνουν στους δρόμους της Αθήνας

Ο Tony Credland και ο Glenn Orton δουλεύουν μαζί σαν Cactus για 25 χρόνια. Οι συνεργασίες τους περιλαμβάνουν πολλά δημιουργικά πρότζεκτ με ακτιβιστικές ομάδες όπως το Indymedia, οι Reclaim the Streets και το κίνημα Occupy. Ο Tony διδάσκει Graphic Design στο London College of Communication του University of Arts και ο Glenn είναι ο καλλιτεχνικός συντάκτης του σατιρικού περιοδικού Private Eye. http://www.cactusnetwork.org.uk/

Οι Occupied Times of London είναι μια μη κερδοσκοπική εφημερίδα που γεννήθηκε από το κίνημα Occupy με θεματολογία που επικεντρώνεται σε ζητήματα κοινωνικοπολιτικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής δικαιοσύνης. Η εφημερίδα ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2011 κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας της κατάληψης του St Paul στο Λονδίνο σαν εναλλακτική στα παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Σήμερα παράγεται ακόμα συλλογικά από ακτιβιστές, δημοσιογράφους, καλλιτέχνες και σχεδιαστές και είναι απολύτως αυτoχρηματοδοτούμενη μέσω δωρεών. Αποτελεί μια ανεξάρτητη έκδοση και μετά από 22 τεύχη έχει πλέον αποκτήσει δημοσιότητα και με την ύλη της προκαλεί συζητήσεις για τον ρόλο του design στα σύγχρονα κινήματα διαμαρτυρίας. http://theoccupiedtimes.org/

Η Škart collective ιδρύθηκε το 1990 στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου του Βελiγραδίου. Το έργο της κολεκτίβας εστιάζει κυρίως μεταξύ ποίησης και graphic design. Η Škart Collective έχει συμμετάσχει σε πολλές κοινωνικές δράσεις και συνεργάζεται ενεργά με διάφορες ακτιβιστικές ομάδες του Βελιγραδίου. http://www.skart.rs/

H Falena δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2013. Είναι μια ανοιχτή ομάδα που δραστηριοποιείται κυρίως στην Αθήνα. Σκοπός της είναι η συμμετοχή στον κοινωνικοπολιτικό διάλογο μέσα από τη συλλογική δημιουργία, επιλέγοντας ποικίλους καλλιτεχνικούς δρόμους και εκφραστικά μέσα. https://www.facebook.com/falena.falena.75?fref=ts

Art Bank

Art Bank

ομιλία

Η Τράπεζα Τέχνης (Art Bank) πρόκειται να διεξάγει στην AGORA δημοπρασία καλλιτεχνικών νομισμάτων (art cash) κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της δράσης της, που έχει σκοπό την κυκλοφορία καλλιτεχνικού χρήματος. Οι δημιουργίες των εικαστικών της Art Bank είναι έργα τέχνης σε μορφή νομισμάτων. Κατά την διάρκεια της δημοπρασίας, οι καλλιτέχνες θα προσφέρουν τα έργα τους για να ανταλλαχθούν με προϊόντα και υπηρεσίες, όπως βιολογικά τρόφιμα μακράς διαρκείας, οινοπνευματώδη, ψάρια, γατοτροφές, πετρέλαιο κίνησης, διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχείο στο Λουτράκι, φωτογραφικό υλικό, ιδιαίτερα μαθήματα, εργασίες ανακαίνισης και συντήρησης σε πρόσοψη και κλιμακοστάσιο κτηρίου, διακοσμητικά φυτά, προτομή (κυκλαδίτικο κεφάλι κατά προτίμηση), και άλλα.

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες:

Αλίρα Καλογερά, Αναστασία Καπινιάρη, Αφροδίτη Γούλα, Γιάννης Αντωνόπουλος, Δέσποινα Πανταζή, Διαμαντής Σταγγίδης, Ελένη Πολυχρονάτου, Έλλη Χούσου, Θεοφάνης Κωνσταντίνου, Ισμήνη Μπονάτσου, Κίμων Αξαόπουλος, Κοσμάς Λιλικάκης, Cosmochaos, Κρίστη Πετροπούλου, Λίτσα Μουσούλη, Μαρία Αποστολοπούλου, Μαρία Δουκάκη, Μαρία Λιάκου, Μαρίλη Ζαρκάδα, Μάριος Πασχάλης, Μπάμπης Καραλής, Μπέττυ Τσιγαρίδα, Νίκος Πρέσσας, Ρένα Αβαγιαννού, Στέλιος Μακρυγιάννης, Τζίμης Ευθυμίου, Τριαντάφυλλος Ελευθερίου, Φωτεινή Αλεξοπούλου.

Τρίτη, 12/11, 18:00–20:00, Σοφοκλέους 8–10

Ζάφος Ξαγοράρης - "L'Ecran Noir"


Το εν εξελίξει αυτό εγχείρημα έχει για θέμα του την ματαίωση του Φεστιβάλ των Καννών τον Μάιο του 1968, την ιστορική αυτή πράξη αλληλεγγύης των ανθρώπων του κινηματογράφου προς τους εξεγερμένους κατοίκους του Παρισιού καθώς και άλλων πόλεων της Γαλλίας.
Συνεντεύξεις, κινηματογραφικά αποσπάσματα ή φωτογραφικό υλικό έχουν παρουσιαστεί μέχρι τώρα σε διάφορες εγκαταστάσεις (Θέατρο Εμπρός, 2011, κινηματογράφος Μπρόντγουαιη, «Ανταλλαγή», επιμέλεια Σοφία Ντώνα, 2012).
Αν και έκτοτε όλες οι ταινίες παρουσιάστηκαν σε διαφορετικά κοινά και έτυχαν διαφορετικής αποδοχής, αυτό το οποίο επιχειρείται στo πλαίσιo της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας είναι η αποκατάσταση της αρχικής συνύπαρξης των ταινιών όπως είχε προταθεί για το Φεστιβάλ των Καννών του 1968.
Το εγχείρημα αυτό στοχεύει στο να εστιάσει στο ίδιο το γεγονός και σε ερωτήματα που αφορούν στον ρόλο της τέχνης ή των ίδιων των καλλιτεχνών σε περιόδους κρίσης και γενικευμένων δράσεων, ενώ επίσης μπορεί να προκύψουν ερωτήματα διλληματικού χαρακτήρα σχετικά με την συμμετοχή ή την αποχή, την ορατότητα και την αφάνεια ή ακόμα γύρω από τις σχέσεις της τέχνης και της βιομηχανίας του θεάματος.

Την Τετάρτη, 13/11, στις 18:30 θα γίνει παρουσίαση του project και θα προβληθεί η ταινία Rozmarné léto (Ένα καπρίτσιο το καλοκαίρι)-(1968) του Jiri Menzel (με ελληνικούς υπότιτλους)-(74΄)

Το πρόγραμμα των προβολών οργανώθηκε σε συνεργασία με τους: Μάριο Παπαγεωργίου και Λεωνίδα Κακάρογλου.

Πρόγραμμα πρώτης εβδομάδας:

Τετάρτη, 13/11, 18:30-20:30, Σοφοκλέους 8-10
Rozmarné léto (Ένα καπρίτσιο το καλοκαίρι)-(1968) του Jiří Menzel (με ελληνικούς υπότιτλους)-(74΄)

Πέμπτη 14/11, 17:00-19:00, Σοφοκλέους 8-10
Yabu no naka no kuroneko (Κολασμένα πάθη) του Kaneto Shindō (με αγγλικούς υπότιτλους)-(100΄)

Παρασκευή 15/11, 17:00-19:00, Σοφοκλέους 8-10
Banditi a Milano (Λησταί στο Μιλάνο)-(1968) του Carlo Lizzani (με αγγλικούς υπότιτλους)-(98΄)

Σάββατο 16/11, 16:00-18:00, Σοφοκλέους 8-10
Das Schloß (The castle)-(1968) του Rudolf Noelte (με ελληνικούς υπότιτλους)-(93΄)

Κυριακή 17/11, 16:00-18:00, Σοφοκλέους 8-10
O slavnosti a hostech (The party and the guests)-(1966) του Jan Němec (με αγγλικούς υπότιτλους)-(71΄)

Θέατρο του Καταπιεσμένου

Θέατρο του Καταπιεσμένου

Όχι στον Ρατσισμό απ’ την Κούνια
παράσταση
Τετάρτη 13/11, 19:00–21:00, CAMP, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2

Μικρές Σκηνές Καθημερινής Βίας ΙΙ: Μπορεί να μη γίνει τίποτα…
παράσταση
Παρασκευή 15/11, 19:00–21:00, CAMP, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2

Όχι στον Ρατσισμό απ’ την Κούνια
Ιθαγένεια, άδεια παραμονής, γραφειοκρατία, θεσμικός ρατσισμός, αδιέξοδο, αδικία είναι μερικές λέξεις κλειδιά της παράστασης Θεάτρου Φόρουμ Όχι στον ρατσισμό απ’ την κούνια. Η παράσταση δημιουργήθηκε από μια μεικτή ομάδα γυναικών που συμμετείχαν σε εργαστήριο Θεάτρου Φόρουμ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Μάθησης Grundtvig «Αριάδνη – Τέχνες και Διαπολιτισμική Προσαρμογή».
Επινόηση – Δημιουργία: όλη η ομάδα
Εμψύχωση – Σκηνοθεσία: Χριστίνα Ζώνιου, Νάγια Μποέμη
Παραγωγή – Επικοινωνία: Γιάννα Παπαδοπούλου, Μελίνα Πλαστή
Δραματουργία: Κατερίνα-Μαριόλα Χάσκα
Σκηνικά: Φραντζέσκο Μορέττι.
Παίζουν: Lynn Edmonds, Monika, Lauretta Macauley, Hawa Sanko, Κατερίνα Καλογερά, Σέργιος Κομπόγιωργας, Κατερίνα Στεφάνου, Πέπη Μαριόλη, Κατερίνα-Μαριόλα Χάσκα Διοργάνωση: Ώσμωση – Κέντρο Τεχνών & Διαπολιτισμικής Αγωγής - Ένωση Αφρικανών Γυναικών,σε συνεργασία με την Ακτιβιστική Ομάδα Θεάτρου του Καταπιεσμένου.

Μικρές Σκηνές Καθημερινής Βίας ΙΙ: Μπορεί να μη γίνει τίποτα…
Βία, αναδυόμενος φασισμός, ομοφοβία, ρατσισμός, κλιμακούμενες εντάσεις στην καθημερινότητα, φόβος ως συνέπεια όλων των παραπάνω συνθέτουν τη δράση στην παράσταση. Τα ερωτήματα που προκύπτουν μέσω της παράστασης τίθενται στους θεατές, οι οποίοι καλούνται να αλλάξουν τη ροή της παράστασης και να δοκιμάσουν στην πράξη τις προτάσεις τους.

Επινόηση – Σκηνοθεσία: όλη η ομάδα
Εμψύχωση: Χριστίνα Ζώνιου, Νάγια Μποέμη
Αφίσα: Φραντσέσκο Μορέττι
Παραγωγή – Επικοινωνία: Μελίνα Πλαστή, Γιάννα Παπαδοπούλου
Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Αλέξανδρος Γκόμεζ, Παντελής Ζαφειρίου, Κατερίνα Καλογερά, Μαρία-Άρτεμις Κολλινιάτη, Σέργιος Κομπόγιωργας, Μπάμπης Κουτουνίδης, Πέπη Μαργιόλη, Ήρα Παπαγεωργίου, Γιάννα Παπαδοπούλου, Ναντίνα Τσέκερη

Το Θέατρο του Καταπιεσμένου αναπτύχθηκε από τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη Augusto Boal με σκοπό την ενεργή συμμετοχή του πολίτη στα κοινά, ανεξαρτήτως προέλευσης, μόρφωσης και κοινωνικής θέσης. Βασική αρχή αυτής της θεατρικής μεθόδου είναι ότι το θέατρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για αλλαγή σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Πιο ειδικά στην τεχνική του Θεάτρου Φόρουμ, το κοινό γίνεται ενεργό, ο θεατής από spectator γίνεται spect-actor (θεα-ποιός ή δρων θεατής), συμμετέχοντας με τις προτάσεις του στην άρση της καταπίεσης. Το Θέατρο Φόρουμ βασίζεται σε μια σύντομη αυτοσχέδια θεατρική σκηνή, η οποία συνδέεται με ένα ευρύτερο κοινωνικό πρόβλημα και παριστάνει μια άλυτη σύγκρουση, μια καταπίεση ή ένα αδιέξοδο. Όπως οι πολίτες στην αρχαία αγορά συγκεντρώνονταν για να συζητήσουν τα τρέχοντα προβλήματα του τόπου, το θέατρο φόρουμ παρέχει έναν ασφαλή χώρο συνάντησης: την αισθητική-θεατρική ανασυγκρότηση της καταπιεστικής πραγματικότητας. Κοινό και ηθοποιοί μέσω του διαλόγου και της αλληλεπίδρασης μπορούν να εξερευνήσουν, να αναλύσουν και να μετασχηματίσουν την πραγματικότητα την οποία ζουν, ώστε ενδυναμωμένοι να μπορούν να την διαχειριστούν και εκτός του χώρου αυτού.

Τ23VAK

Τ23VAK

μουσική

Το T23VAK είναι ένα μουσικό γεγονός με συμμετοχές από το πεδίο της ηλεκτρονικής μουσικής. Το κοινό καλείται να αλληλεπιδράσει συναισθησιακά με εικαστικά, ηχητικά και συμβολικά ερεθίσματα. Στόχος, η δημιουργία οπτικοακουστικών συμβάντων, πειραματικών εκβάσεων και ηχοτοπίων ως μέσο διαλεκτικής μεταξύ του ιστορικά φορτισμένου χώρου και των παρευρισκόμενων.

Συμμετέχουν οι:
Θοδωρής Λαζόπουλος: Με αφετηρία και επιρροές από τους χώρους της noise, kraut, drone και early electronics, ο Θοδωρής Λαζόπουλος δημιουργεί και εκφράζεται μουσικά. Εμβάθυνση, επικέντρωση, αφαίρεση, αποσυντονισμός, χάος και αποδέσμευση από φόρμες και σταθερές είναι τα κύρια στοιχεία που επηρεάζουν την αισθητική του.
http://www.mixcloud.com/lazostheo/

Γιώργος Ανυφαντής: Ο Γιώργος Ανυφαντής a.k.a. ANFS είναι ένας παραγωγός ηλεκτρονικής μουσικής από την Αθήνα και συν-ιδιοκτήτης της δισκογραφικής Modal Analysis.
http://www.modalanalysis.net/
https://soundcloud.com/anifas
https://soundcloud.com/modal-analysis

Nokalypse: O Nokalypse, κατά κόσμον Θεμιστοκλής Παντελόπουλος, γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Δημιουργεί ηλεκτροακουστική μουσική με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και ψηφιακών συνθετητών από το 2000. Στις λιγοστές ζωντανές εμφανίσεις (τρεις το χρόνο) χρησιμοποιεί φορητό υπολογιστή με την εφαρμογή AudioMulch και ενίοτε συνθετητές.
http://nokalypse.gr/
https://soundcloud.com/nokalypse

Talos abstracts: Οι Τάλως δημιουργήθηκαν το 2011 και αποτελούνται από 2 άτομα. Σκοπός του Τάλω είναι, μέσα από τα release του, που τα επιμελείται το layer based human activities (Lbha), (σχεδιασμός πρωτότυπου package, ιδέα, audio mix & mastering), να προωθεί τόσο την ηλεκτρονική μουσική και αισθητική, όσο και το αφηρημένο graphic static και motion design. H αισθητική των graphics στα EP τους είναι βασισμένη στη ρωσική γλώσσα και στην κυριλλική τυπογραφία. Η μουσική του Τάλω είναι φτιαγμένη με synthesizers αλλά και με προγραμματισμό με MaxMSP, καθώς και μικρές ηλεκτρονικές γεννήτριες ήχου για τη δημιουργία μοναδικών ηχοχρωμάτων. Έχουν κυκλοφορήσει 2 EP με το layer based human activities.
http://www.talos-project.info/
https://soundcloud.com/talos-abstracts
http://www.lbha.gr/

Επιμέλεια: Ιωάννα Γερακίδη και Έλενα Πουγγία

Πέμπτη 14/11, 19:00-21:00, 8-10 Σοφοκλέους 8–10

Pil

Κατερίνα Ζαχαροπούλου

Στην Αγορά επί 4
περφόρμανς

Μπορεί μια συνέντευξη να «αντέξει» έξω από το πλαίσιο των media; Τι είναι μια συνέντευξη στον δρόμο εκτός από ρεπορτάζ ή γκάλοπ; Πόσο μπορεί να εισχωρήσει στο πλαίσιο της τέχνης και των δομών της ένας άνθρωπος της καθημερινότητας, ένας άνθρωπος που ζει, εργάζεται ή δεν εργάζεται μέσα σε αυτή την αντιφατική πόλη; Σε ποιο βαθμό οι καλλιτέχνες μπορούν να διεισδύσουν δυναμικά στην κοινωνία; Τι ακριβώς της υποδεικνύουν με τις εικόνες τους; Μπορούμε να φέρουμε μέσα στη Μπιενάλε της Αθήνας έναν κόσμο ξένο προς αυτήν, που απλά δεν γνωρίζει πώς να την προσεγγίσει; Η νέα σχετικά τάση της τέχνης για δομές δανικές από άλλες δραστηριότητες, όπως διαλέξεις, διδασκαλία κτλ, είναι εντέλει ικανή να αναμείξει τον κόσμο μέσα και έξω από αυτήν;
Η εικαστικός Κατερίνα Ζαχαροπούλου πραγματοποιεί in situ περφόρμανς-συνεντεύξεις σε τέσσερις αγορές της Αθήνας (λαϊκή αγορά – Βαρβάκειος, αρχαία αγορά – Πλάκα, εμπορική αγορά – Ερμού, αγορά της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας – Σοφοκλέους) επί τέσσερα συνεχόμενα Σάββατα (9, 16, 23 και 30 Νοεμβρίου).
Στις περφόρμανς συμμετέχουν άνθρωποι που εργάζονται είτε συχνάζουν σε αυτά τα σημεία, δίνοντας απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που άπτονται της θεματικής της AGORA, με πρώτο και καλύτερο το «Και τώρα τι;».

Σάββατο, 16/11, 12:00–14:00, Αρχαία Αγορά - Πλάκαs

ΑΞΙΑ

Εν-τοπίζοντας την αξία, Παρουσίαση της Ομάδας ΧΩΡΟτΑΞΙΑ
εργαστήριο

Το εργαστήριο ΑΞΙΑ οργανώνει την έβδομη συνάντησή του μεταξύ 5-8 μ.μ., στο Μηχανοστάσιο (ημιώροφο) του πρώην Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών:

Παρουσίαση της Ομάδας ΧΩΡΟτΑΞΙΑ: Ελεάνα Γιαλούρη (συντονίστρια), Χριστίνα Αγγουρά, Σοφία Γρηγοριάδου, Δώρα Ζάκκα, Αναστασία Καϊσίδου, Δέσποινα Μαράκη, Ελίζα Νεοφύτου, Νικόλας Παπαδημητρίου.

Εν-τοπίζοντας την αξία. Συζήτηση που συντονίζει ο Κώστας Γιαννακόπουλος (κοινωνικός ανθρωπολόγος).
Συμμετέχουν: Αμαλία Ζέπου (κάτοικος Κεραμεικού-υπεύθυνη δικτύωσης Δήμου Αθηναίων με ομάδες πολιτών), Πάνος Λάππας (κάτοικος και ιδιοκτήτης café στον Κεραμεικό), Ολγα Μπαλαούρα (αρχιτέκτονας), Αλέξανδρος Βαϊτσος (αρχιτέκτονας), Παυσανίας Καραθανάσης (κοινωνικός ανθρωπολόγος) και Cacao Rocks (street artist).

Συνδέονται και με ποιους τρόπους οι διάφορες εκφάνσεις της αξίας (οικονομική, ηθική, αισθητική κτλ.) μεταξύ τους; Βιώνεται η παρούσα συγκυρία ως «κρίση αξιών» σε όλα τα επίπεδα; Πώς επαναπροσδιορίζεται σήμερα στην «αγορά» η αξία της ζωής και των πραγμάτων; Στο εργαστήριο ΑΞΙΑ προτείνεται μια συνεργασία δίμηνης διάρκειας εικαστικών καλλιτεχνών, κοινωνικών επιστημόνων και θεωρητικών διαφόρων κατευθύνσεων, οι οποίοι, με κεντρική αναφορά την ανθρωπολογική προοπτική της «ανταλλαγής», θα επιχειρήσουν να κατανοήσουν καλύτερα και να σχολιάσουν με διάφορους τρόπους την «αξία» όπως δημιουργείται και βιώνεται καθημερινά. Οι επισκέπτες της Μπιενάλε της Αθήνας 2013 καλούνται να συμμετέχουν στις εβδομαδιαίες συζητήσεις και συναντήσεις, όπως και στη δημιουργία καλλιτεχνικού έργου από την ομάδα που επιμελείται το εργαστήριο και από προσκεκλημένους καλλιτέχνες και θεωρητικούς. Το πρόγραμμα του εργαστηρίου αναρτάται στη διεύθυνση valueab4.wordpress.com.

Συντονισμός: Ελπίδα Ρίκου (κοινωνική ανθρωπολογία / εικαστικές τέχνες).

Σάββατο, 16/11, 17:00–20:00, Σοφοκλέους 8–10 (Μηχανοστάσιο)

Cobra

Κέντρο Έρευνας και Διάδοσης Μουσικής Ραδιουργίας

Cobra
μουσική

Το Κέντρο Έρευνας και Διάδοσης Μουσικής Ραδιουργίας εισάγει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη μουσική σύνθεση (game piece) Cobra του John Zorn.
Ένα σύνολο μουσικών και ενός υποβολέα εμπλέκεται σε ένα «δημιουργικό παιχνίδι» αυτοσχεδιασμού, με κανόνες, κάρτες και χειρονομίες, του οποίου η ροη και εξέλιξη καθορίζεται κάθε στιγμή από τους συμμετέχοντες. Μέθοδος σύνθεσης, αυτοσχεδιαστικό παιχνίδι, performance ή κοινωνικό πείραμα, το Cobra, όπως και να περιγραφεί, έχει βασικό χαρακτηριστικό του πως η κάθε του εκτέλεση είναι μοναδική, ακόμα και από τους ίδιους ανθρώπους. Ένα σύστημα αυτοσχεδιασμού, ένα πριν απ’ όλα παιχνίδι, που δίνει τη δυνατότητα στους παίκτες να εκφράζονται και να διαδρούν με ποικίλους τρόπους προκαλώντας αναπάντεχα αποτελέσματα. Το Cobra δημιουργήθηκε στη Νέα Yόρκη το 1984. Έκτοτε έχει παιχτεί από πλήθος μουσικών σε διάφορα σημεία του πλανήτη, όντας το δημοφιλέστερο game piece του John Zorn.
Η εκτέλεση του κομματιού συμπίπτει με τα 60ά γενέθλια (Σεπτέμβριος του 2013) του δημιουργού του John Zorn, μια εμβληματική μορφή της νεοϋορκέζικης avant-garde σκηνής, ένας έντονα επιδραστικός συνθέτης, ενορχηστρωτής, αυτοσχεδιαστης, που ξεχωρίζει για την ευχέρειά του να χειρίζεται περίτεχνα διαφορετικά μουσικά είδη. Η Νέα Υόρκη τα γιορτάζει με ένα φεστιβάλ (Zorn@60) που διαπερνά το έργο του, με perfomances από το καλοκαίρι έως το φθινόπωρο του 2013 σε συνδιασμό με εκδηλώσεις σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική. Το Κέντρο Έρευνας και Διάδοσης Μουσικής Ραδιουργίας έχει ως αντικείμενο την οργάνωση τακτικών εργαστηριακών πειραμάτων και σποραδικών καλλιτεχνικών γεγονότων.

Παίζουν οι: Γιώργος Στενός Φραντζιός, Γιώργος Σταυρίδης, Φωτεινή Διακάκη, Νικόλας Αναστασίου, Ματθαίος Κάρρας, Σπυρίδων Μήτσουλης, Νικολαΐδα Κρασάκη, Νίκος Αντωνόπουλος, Αλέξανδρος Αγγελάκης, Γιώργος Μιζήθρας, Ρεζάρτα Κρούγια.

Σάββατο, 16/11, 21:00–22:00, Σοφοκλέους 8–10

Όψεις

ΟΨΕΙΣ

Αντώνης Πίττας

Η 4η Μπιενάλε της Αθήνας ενεργοποιεί με τη συμμετοχή του κοινού τα έργα της έκθεσης. Μια σειρά από συναντήσεις μεταξύ κοινού, επιμελητών και καλλιτεχνών θα διεξάγονται μπροστά από συγκεκριμένα έργα με σκοπό την ερμηνευτική προσέγγισή τους. Μέσα από διάλογο θα αναλυθούν οι σχέσεις μεταξύ των έργων, των καλλιτεχνικών πρακτικών, ενώ θα συζητηθούν οι συνδέσεις τους με τις θεματικές της φετινής Μπιενάλε.
Tην Κυριακή 17/11 θα γίνει παρουσίαση της δουλειάς του Αντώνη Πίττα στο πλαίσιο του εργαστηρίου Pre-Institutional Critique Workshop που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ.

Κυριακή, 17/11, 17:00–18:00, Σοφοκλέους 8–10

kyklos

AGORA – KYKLOS

Διαδίκτυο
Ομιλίες

Ο Κύκλος αποτελείται από μια σειρά από χαλαρά δομημένες και πλουραλιστικές προσεγγίσεις πάνω σε κρίσιμες προβληματικές που θα λαμβάνουν χώρα στην AGORA κάθε Κυριακή απόγευμα. Προσκεκλημένες στον Κύκλο, ομάδες και πρωτοβουλίες που ψηλαφίζουν ενεργά τα συγκεκριμένα ζητήματα και που θα έχουν χρόνο 10-15 λεπτών για να μοιραστούν τις πρακτικές τους απαντήσεις στο ερώτημα Και τώρα τι;

Την Κυριακή 17 Νοεμβρίου στις 6:00 μμ, το Διαδίκτυο θα βρεθεί στο κέντρο της έκτης θεματικής ενότητας του Κύκλου.
Συμμετέχουν οι ομάδες: Fab lab, P2P LAB, Common Fest, ΕΛ/ΛΑΚ, Creative Common Greece, The omikron project, Labs.opengov.

Κυριακή 17/11, 18:00–20:00, Σοφοκλέους 8–10

Το πρόγραμμα της έβδομης εβδομάδας της AGORA διαμορφώνεται ως εξής:

ΤΡΙΤΗ 12/11

17:00 – 21:00 Cactus Network, Occupied Times, Škart collective, Falena, Developing a Visual Voice: Radical Print Workshop, εργαστήριο, Σοφοκλέους 8–10 (Μηχανοστάσιο)
18:00 – 20:00 Art Bank, Σοφοκλέους 8–10

ΤΕΤΑΡΤΗ 13/11

17:00 – 21:00 Cactus Network, Occupied Times, Škart collective, Falena, Developing a Visual Voice: Radical Print Workshop, εργαστήριο, Σοφοκλέους 8–10 (Μηχανοστάσιο)
18:30 – 20:30 Ζάφος Ξαγοράρης, "L'Ecran Noir", Rozmarné léto (Ένα καπρίτσιο το καλοκαίρι) του Jiří Menzel, παρουσίαση - προβολή, Σοφοκλέους 8–10
19:00 – 21:00 Θέατρο του Καταπιεσμένου, Όχι στον Ρατσισμό απ’ την Κούνια, παράσταση, CAMP, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2

ΠΕΜΠΤΗ 14/11

17:00-19:00 Zafos Xagoraris, “L’Ecran Noir”, Yabu no naka no kuroneko by Kaneto Shindō (με αγγλικούς υπότιτλους)-(100΄), προβολή, Σοφοκλέους 8-10
17:00 – 21:00 Cactus Network, Occupied Times, Škart collective, Falena, Developing a Visual Voice: Radical Print Workshop, εργαστήριο, Σοφοκλέους 8–10 (Μηχανοστάσιο)
19:00-22:00 Τ23VAK, μουσική, Σοφοκλέους 8-10

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15/11

17:00-21:00, Cactus Network, Occupied Times, Škart collective, Falena, Developing a Visual Voice: Radical Print Workshop, εργαστήριο, Σοφοκλέους 8-10 (Μηχανοστάσιο)
17:00-19:00 Ζάφος Ξαγοράρης - "L'Ecran Noir", Banditi a Milano (Λησταί στο Μιλάνο)-(1968) του Carlo Lizzani (με αγγλικούς υπότιτλους)-(98΄), προβολή, Σοφοκλέους 8-10
19:00-21:00 Θέατρο του Καταπιεσμένου, Μικρές Σκηνές Καθημερινής Βίας ΙΙ: Μπορεί να μη Γίνει και Τίποτα…, παράσταση, CAMP, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2

ΣΑΒΒΑΤΟ 16/11

12:00–14:00 Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Στην Αγορά επί (x) 4, περφόρμανς, αρχαία αγορά, Πλάκα
12:00–17:00 Cactus Network, Occupied Times, Škart collective, Falena Developing a Visual Voice: Radical Print Workshop, εργαστήριο, Σοφοκλέους 8-10
16:00–18:00 Ζάφος Ξαγοράρης - "L'Ecran Noir", Das Schloß (The castle)-(1968) του Rudolf Noelte (με ελληνικούς υπότιτλους)-(93΄), προβολή, Σοφοκλέους 8-10
17:00–20:00 Αξία Εργαστήριο: Ομάδα ΧΩΡΟτΑΞΙΑ (παρουσίαση: Ε. Γιαλούρη, Σ. Γρηγοριάδου, Δ. Ζάκκα, Α. Καϊσίδου, Δ. Μαράκη, Ε. Νεοφύτου, N. Παπαδημητρίου), Εν-τοπίζοντας την αξία (συζήτηση· συντονισμός: Κ. Γιαννακόπουλος), Σοφοκλέους 8-10 (Μηχανοστάσιο)
21:00–22:00 Κέντρο Έρευνας και Διάδοσης Μουσικής Ραδιουργίας, Cobra, μουσική, Σοφοκλέους 8-10

ΚΥΡΙΑΚΗ 17/11

16:00–18:00 Ζάφος Ξαγοράρης - "L'Ecran Noir", O slavnosti a hostech (The party and the guests)-(1966) του Jan Němec (με αγγλικούς υπότιτλους)-(71΄), προβολή, Σοφοκλέους 8-10
17:00–18:00 ΟΨΕΙΣ, Αντώνης Πίττας, Σοφοκλέους 8-10
18:00–20:00 AGORA KΥΚΛΟΣ: Διαδίκτυο, ομιλίες, Σοφοκλέους 8-10

4η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 2013 AGORA

Κτήριο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Σοφοκλέους 8-10.
CAMP Contemporary Art Meeting Point, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2
29 Σεπτεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2013

Ημέρες και ώρες λειτουργίας της AGORA

Κτίριο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Σοφοκλέους 8-10
CAMP Contemporary Art Meeting Point, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2
Τρίτη-Παρασκευή: 13.00 – 21.00
Σάββατο – Κυριακή: 10.00 – 22.00

ΕΙΣΟΔΟΣ

Το εισιτήριο της AGORA κοστίζει 8 ευρώ και θα ισχύει καθ' όλη τη διάρκεια των δύο μηνών της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας και για όλες τις εκδηλώσεις της. Η AGORA διαθέτει εναλλακτικά εισιτήριο ημερήσιας επίσκεψης στα 5 ευρώ. Για φοιτητές, με την επίδειξη πάσο, μαθητές από 12 έως 18 ετών και για συμπολίτες μας άνω των 70 ετών ισχύει το μειωμένο εισιτήριο ημερήσιας επίσκεψης, με τιμή 3 ευρώ. Δωρεάν είσοδο στην ΑGORA , με επίδειξη του σχετικού εγγράφου, δικαιούνται οι κάτοχοι κάρτας ανεργίας του ΟΑΕΔ, οι φοιτητές της ΑΣΚΤ, τα μέλη Ε.Ε.Τ.Ε., ICOM, AICA, IKT, οι συνοδοί Α.Μ.Ε.Α. και τα παιδιά κάτω των 12 ετών.
Για φωτογραφικό υλικό υψηλής ανάλυσης, παρακαλούμε επισκεφτείτε την ενότητα Press στην ιστοσελίδα της έκθεσης. Η ιστοσελίδα μας και οι σελίδες μας σε Facebook, Twitter,Instagram, Pinterest, Tumblr, YouTube, Vimeo θα εμπλουτίζονται συνεχώς με νέο υλικό ώστε να έχετε πλήρη ενημέρωση για τις δραστηριότητες της ΑΒ4.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Υπεύθυνη Τύπου: Κατερίνα Σταυρούλα
τηλ: 210 52 32 222, 210 52 32 224
Email: press@athensbiennial.org