Οκτ30. | 17:32

Raymondos

Tue 29/10 | Kyklos Ensemble

Τέσσερις εκτελέσεις σπουδαίων έργων του Ιάννη Ξενάκη (Psappha-Kottos-Okho-Anaktoria), από το νεοσύστατο σύνολο Kyklos Ensemble,  συνομιλούν στον ίδιο χώρο με δέκα ξυλόγλυπτα του αυτοδίδακτου γλύπτη Ραϋμόνδου. Το απροσδόκητο πάντρεμα της γλυπτικής του Ραϋμόνδου με το Kyklos Εnsemble και τη μουσική του Ξενάκη, που επιχειρείται στην AGORA, έχει πολλαπλό σκοπό: επαναφέρει στο προσκήνιο το έργο ενός λησμονημένου καλλιτέχνη, προωθεί την ιδέα του συνεργατικού πνεύματος μεταξύ των τεχνών και καταδεικνύει την ικανότητα του έργου τέχνης να εξελίσσεται μέσα στον χρόνο.

Performances of four great pieces by Iannis Xenakis (Psappha–Kottos–Okho–Anaktoria), from the newly formed group Kyklos Ensemble,  interact in the same space with ten wood–carvings by self–taught Greek sculptor Raymondos. The surprising match between Raymondos” sculpture and the Kyklos Ensemble performing the music of Iannis Xenakis in AGORA, serves many purposes: it re–introduces the work of a forgotten artist, promotes the idea of collaboration between the arts, and manifests the ability of a work of art to evolve through time.

Ο Ραϋμόνδος (Παναγιώτης Ρεμούνδος) γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927. Αποφάσισε να ασχοληθεί με την τέχνη της γλυπτικής στα ζοφερά χρόνια του Μεταπολέμου. Όπως για πολλούς έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του, έτσι και γι’ αυτόν η μετανάστευση αποδείχτηκε μονόδρομος. Ακολουθώντας τους παιδικούς του φίλους Τάκη (Βασιλάκη) και Μίνω Αργυράκη –μάλιστα ο τελευταίος τον σύστησε στο ελληνικό κοινό με εγκωμιαστικό άρθρο στην εφημερίδα Ελευθερία–, ο Ραϋμόνδος έκανε τα πρώτα του καλλιτεχνικά βήματα στο Παρίσι, όπου εγκαταστάθηκε για μία εικοσαετία (1959-1979). Το έργο του, παρ’ ότι δεν είναι πρωτοποριακό με τη μοντερνιστική έννοια του όρου, έχει μια ιδιαίτερη πτυχή που το καθιστά ελκυστικό: σε όλη του τη ζωή ο γλύπτης σκάλιζε εμμονικά σε ξύλο γυναικείες μορφές αγγέλων. Ο ίδιος συνήθιζε να λέει ότι οι δημιουργίες του προορίζονταν για τις μελλοντικές γενιές. «Έφτιαχνα πάντα τη δικιά μου ιδέα: αγγέλους και σώματα με την πίστη ότι ο άνθρωπος πρέπει να φεύγει προς τα πάνω. Βλέπαμε ότι άρχιζε μια άλλη εποχή, ότι πρέπει ν’ αλλάξει η μιζέρια, το σύστημα. Ο κόσμος προχωρούσε. Η σκέψη μου ήταν προς το διάστημα». Ο Ραϋμόνδος πέθανε στην Αθήνα το 1995.

Raymondos (Panagiotis Remoundos) was born in 1927 in Athens. He resolved to become an artist in the bleak years that followed the end of WWII. Like so many other Greek artists of his generation, he also had no choice but to emigrate. Following his childhood friends Takis (Vassilakis) and Minos Argyrakis –the latter would introduce him to the Greek public through an article in Eleftheria that sang his praises–, Raymondos took his first steps in art in Paris where he lived for two decades (1959–1979). Although his work is not avant–garde in the modernist sense, there is a particular quality to it that makes it appealing: throughout his life, the sculptor obsessively carved the form of female angels in wood. He often said that his works were intended for future generations. “I have always given shape to an idea that is my own: I made angels and human bodies believing that man should try to soar, take to the sky. Before us was the dawn of a new age: the suffering had to end, the system had to change. The world was moving on. My mind’s eye turned to Space.” Raymondos died in 1995 in Athens.

 

Ο Ιωάννης Ξενάκης γεννήθηκε το 1922 στη Βράιλα της Ρουμανίας από Έλληνες γονείς. Μετά τον θάνατο της μητέρας του εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα. Τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής βρήκαν τον Ξενάκη να μάχεται για την απελευθέρωση μέσα από την αντίσταση. Κυνηγημένος καταφεύγει στο Παρίσι το 1947, ύστερα από τον τραυματισμό του που του στοίχισε το αριστερό του μάτι, αλλά και την καταδίκη του σε θάνατο. Ο πρωτοποριακός και ασυμβίβαστος Iannis Xenakis – όπως αυτοσυστήθηκε στο κοινό του, υπήρξε έντονος επικριτής των καθιερωμένων μουσικών ρευμάτων της εποχής του. Ασχολήθηκε με τον δικό του μοναχικό δρόμο, με εργαλεία τα μαθηματικά, το σχέδιο, τη μηχανική καθώς και τα πολύπλοκα φαινόμενα της καθημερινότητας. Η μουσική του βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στον ψηφιακό ήχο αλλά και την αρμονική συνύπαρξη των πολυμέσων. Τολμούσε να αναμειγνύει τον ήχο μαζί με το φως, την κίνηση και την αρχιτεκτονική, οδηγώντας τους θεατές σε μία εναλλακτική διάσταση της τέχνης. Πέθανε στις 4 Φεβρουαρίου του 2001 στα 78 του χρόνια.

Iannis Xenakis was born in 1922 in Brăila, Romania to Greek parents. After the death of his mother, he moved permanently to Greece. During the difficult years of the Axis occupation of Greece during World War II Xenakis joined the National Liberation Front and later became part of armed resistance. Hunted down by the new government he fled to Paris in 1947, after an injury that cost him his left eye and an in absentia sentence to death by the right–wing administration. The avant–garde Iannis Xenakis –as he introduced himself to his audience–, critiqued fiercely the music trends of his time. He took his own lonely path, with mathematics, drawing, engineering as well as complex everyday phenomena as tools. His music is heavily based on digital sound, as well as the harmonious coexistence of multimedia. He dared to mix sound with light, movement with architecture, leading the audience to an alternative dimension of art. He died on 4 February 200 1 aged 78.

Founded in Athens in the spring of 2013, Kyklos Ensemble comprises Greek soloists with outstanding careers in Greece and abroad. Percussion soloist Dimitris Desyllas doubles as the group’s general manager, composer Giorgos Koumentakis as art director, and sound engineer Agis Gyftopoulos as production manager. According to its founding members, the ensemble emerged out of their need to expand the scope of their research and explore the limits of their art. All of Kyklos” functions and activities are informed by a spirit of cooperation and reciprocation. The aim is to showcase the ensemble’s artistic mark by encouraging a synthesis of its members” different musical personalities. Collaboration with the entire spectrum of the arts and sciences (theater, dance, cinema, visual art; history, archaeology, philosophy, psychoanalysis, mathematics, architecture) is one of the major objectives of Kyklos Ensemble.

 

Το Kyklos Ensemble ιδρύθηκε στην Αθήνα την άνοιξη του 2013. Αποτελείται από εξέχοντες έλληνες σολίστ, οι οποίοι διαπρέπουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Γενικός διευθυντής του συνόλου είναι ο σολίστ κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας, καλλιτεχνικός διευθυντής ο συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης και διευθυντής παραγωγής ο σχεδιαστής ήχου Άγης Γυφτόπουλος. Όπως αναφέρουν οι ιδρυτές του, η γέννηση του συνόλου προέκυψε από την ανάγκη των μελών του για περαιτέρω έρευνα και διεύρυνση των ορίων της τέχνης τους. Όλες οι λειτουργίες και οι δραστηριότητες του Kyklos Ensemble διέπονται από το πνεύμα της συνεργασίας και της ανταπόδοσης. Στόχος είναι να αναδεικνύεται το καλλιτεχνικό στίγμα του συνόλου μέσα από τη σύνθεση των διαφορετικών μουσικών προσωπικοτήτων των μελών του. H συνεργασία με το σύνολο των τεχνών (θέατρο, χορός, κινηματογράφος, εικαστικά) και των επιστημών (ιστορία, αρχαιολογία, φιλοσοφία, ψυχανάλυση, μαθηματικά, αρχιτεκτονική) αποτελεί μία από τις βασικές επιδιώξεις του Kyklos Ensemble.